Janus Pannonius Múzeum

Múzeumpedagógiai foglalkozások



KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET


A foglalkozások ára: 400 Ft/fő + belépőjegy

A foglalkozásokat vezeti: Vadvári Katalin múzeumpedagógus

E-mail: vadvari.katalin@gmail.com,

Telefon: 72 891 328, 30 298 2771


Alkossunk Vasarelyvel!


Hogyan készítette Victor Vasarely kinetikus a tér-mozgás-idő illuzionisztikus ábrázolását megidéző képeit? Vasarely munkásságának és életének megismerése után, alkotómunka a művész által alkalmazott formák, színek alapján. Kinetikus kép létrehozása.


Időtartam: 90 perc


Planetary Folklór


Színtani ismeretek bővítése Vasarely alkotásainak segítségével. A Vasarely által tervezett Planetary folklór játék alapján saját alkotást hozhatnak létre a gyerekek színes papírból készült geometriai formákból.


Időtartam: 90 perc


Művész leszek!


Ismerkedés Csontváry különös élettörténetével. Mi kell ahhoz, hogy valaki festőművész legyen? "Pakoljuk egy bőröndbe" a kellékeket! Mesés foglalkozás és alkotás a legkisebbeknek.


Időtartam: 90 perc


Utazzunk együtt Csontváryval!


Egy képzeletbeli utazás, mely Csontváry életének fontosabb állomásait veszi sorra. Az utazás során felbukkannak "Csontváry képeslapjai", melyek segítenek eljutni egyik állomásról a másikra, ahol a műalkotások segítségével kibontakozik a művész egyedi világlátása, életének története, és végül eljutunk a hőn áhított célig! Képzeletbeli utazás ihlette képeslap készítése!


Időtartam: 90 perc


Fogadd be - fogadd el!

Kortárs művészet befogadását segítő foglalkozások. Ismerkedés szokatlan képalkotó technikákkal, művészi kifejező eszközökkel a Modern Magyar Képtár gyűjteményéből válogatva.


Időtartam: 90 perc


Modern tájakon


A Nagybányai Művésztelep megalakulása és a festészet megújulása Magyarországon. Megtekintjük a Nagybányai Művésztelepen alkotó művészek Képtárban található festményeit, majd feladatlap segítségével tájkép vadászat a képtár gyűjteményében. Az alkotómunka során a megismert tájábrázolások alapján festhetnek a gyermekek éntájakat.


Időtartam: 90 perc


Kavicsok, körök, ellipszisek...


Vasarely első szintetizáló korszakának megidézése. Belle Isle szigeten töltött nyaralásai alkalmával Vasarelyt megihlették a tengerparti kavicsok a vízben létrejövő örvények, a felhők, a nap, és a hold kerek - elliptikus formái. Fotókon és a kiállításban látható képeken vizsgáljuk a Belle Isle korszak alkotásait, majd saját élményekből merítve hozunk létre "kavicsos" képeket vegyes technikával.


Időtartam: 60 perc

Ajánlott korcsoport: 5-12 év

Kapcsolódó tantárgyak: rajz- és vizuális kultúra, technika, környezetismeret

"Magányos cédrus"


Csontváry élettörténetének áttekintése után a foglalkozás középpontjába a Magányos cédrus című kép kerül. A gazdag szimbolikájú kép szemlélése közben beszélgetünk az emberi-állati-növényi lét lehetséges összefüggéseiről, amely sokat foglalkoztatta Csontváryt. Eljátsszuk, hogy ki milyen fa lenne. A foglalkozás végén pedig mindenki lerajzolhatja saját "FA önarcképét".


Időtartam: 90 perc

Ajánlott korcsoport: 8-16 év

Kapcsolódó tantárgyak: rajz- és vizuális kultúra, környezetismeret, biológia




Az alábbi két foglalkozásra jelentkezés:

Majdán Mira

Telefon: (30) 539-8069

E-mail: majdan.mira@jpm.hu


A Zsolnay család története a reformkortól az első sikerekig (az 1820-as évektől az 1870-es évekig)


A múzeumi óra elhelyezi a Zsolnay családot a korabeli pécsi polgárok között, bemutatja a kerámia dekorok és fazonok gyökereit család tagjainak tervező tevékenységét. A foglalkozást tesztkérdések és totó színesíti.


Ajánlott korcsoport: 12-18 éves korig

A foglalkozás időtartama: 60 perc

Kapcsolódó tantárgyak: történelem, rajz, társadalomismeret


A Zsolnay-kerámia sikerkorszaka (az 1870-as évektől az első világháborúig)


A múzeumi óra során a diákok megismerhetik a Zsolnay-kerámia stíluskorszakait a historizmustól az orientalizmuson át a szecesszióig a dekorok és fazonok segítségével. A foglalkozást tesztkérdések és totó színesíti.


Ajánlott korcsoport: 12-18 éves korig

A foglalkozás időtartama: 60 perc

Kapcsolódó tantárgyak: történelem, rajz, társadalomismeret





TERMÉSZETTUDOMÁNY

JPM TERMÉSZETTUDOMÁNYI MÚZEUM (PÉCS, SZABADSÁG U. 2.)

A foglalkozások részvételi díja 400 Ft/fő + belépőjegy.

Előzetes bejelentkezés: termtudmuzeumpecs@gmail.com, 213-419.



Az őslénykutató hátizsákja


Foglalkozás alsótagozatosoknak


Tudod-e, milyen eszközöket hord hátizsákjában az őslénykutató? Vajon honnan tudja, melyik kőzetben mit érdemes keresni?


Gyere és próbáld ki őslénytani homokozónkat, ahol érdekes leletek nyomára bukkanhatsz.


Foglalkozásunk keretében a végtelennek tűnő időszalagon megkeressük, mikor élhettek a dinók, és mikor lépett a színre az első ősember. Megtudjuk, milyen állatok maradványait találták meg Pécs környékén, majd minden jégkorszaki állatot.


Végül pedig "saját kézzel" készítünk ősmaradványt:


Hogyan keletkezik a fosszília? - a játékos foglalkozás végén a fosszilizáció folyamatát követjük végig, a lerakodó üledéket utánzó homokos-vizes oldattal és a belehulló állati maradványokat utánzó tárgyakkal.


Készíts saját kövületet! - meszes héjú állatok vázaiból gipszlenyomatokat készítünk, melyet ki-ki hazavihet.


Időtartam: kb. 45 perc+kézművesség.



Let s go to the forest! / Spring birding

angol nyelvű természetismeret


Az ANK 1. Számú Általános Iskola kéttannyelvű tagozatának 3-4. évfolyamos osztályai által tesztelt angol nyelvű múzeumpedagógiai foglalkozást hirdetünk két témakörben (erdei állatvilág, illetve tavaszi madárvilág-madarászat).


A foglalkozások célja a tanmenethez illeszkedő természetismereti tudnivalók gyarapítása játékos formában, közben a használat-orientált nyelvismeret fejlesztése, a tantárgyköziség előnyeit is kihasználva.


Célzott korosztály: 4-6. évfolyamos, angolt lehetőség szerint emelt óraszámban tanuló diákok

A foglalkozás angol nyelvű, interaktív tárlatvezetéssel kezdődik, majd a kiállításhoz és a természetismeret tananyaghoz illeszkedő játékos feladatokat oldunk meg csoportmunkában.


A foglalkozás ára: 400 Ft + belépőjegy.

Bejelentkezés:, (72) 213-419 (Varga Ágnes)


Nagyvárosi dzsungel

Élövilág a városban - természetvédelmi megközelítésből


(iskolai keretek között is megtartható)


Pécsi vonatkozású helyszíneket, eseményeket és képeket felhasználó, vetítésből és a gyűjtemény témánkhoz illő állatait bemutató program. A foglalkozáson a gyerekek bevonásával próbálunk dönteni arról, mi a helyes és helytelen magatartás az emberek részéről a városban élő, vagy oda átmenetileg behúzódó állatfajok "kezelése" kapcsán, illetve felmérjük, mit kell tennünk azért, hogy az állatok jó "társbérlői" lehessünk.


FÖLD NAPJÁRA különösen ajánljuk, 5-8, évfolyamosok számára.


Térképpel a Mecsekben, térképpel a városban

Játékos térkép-ismereti foglalkozás


(iskolai keretek között is megtartható)


Hogyan tájékozódunk a várostérképen, és a turistatérképen? Hogyan készítsünk térképet? Hogyan használjuk a tájolót? Kik azok a tájfutók, és milyen térképeket használnak?

Ismerkedünk a térképjelekkel, az égtájakkal. A program a múzeum kertjében térképes kincskereséssel végződik.


4-5. évfolyamosoknak ajánljuk.


Kedvezmény: a foglalkozás folytatásaként terepi gyakorlat is választható (akár májusi osztálykirándulás részeként is) - így két programot egy foglalkozás áráért (500 Ft/fő) vehetik igénybe.


Vizek, vízpartok élővilága

1-6. ÉVFOLYAMOSOK számára (iskolai keretek között is megtartható)


A foglalkozás a természetes vizek (főként tavak, patakok) élővilágát mutatja be, kiállításunk anyagához (vízi madarak, víz mellett élő emlősállatok), illetve raktári gyűjteményünkhöz kapcsolódva, játékos feladatokkal.


Néhány egyszerű kísérletet végzünk a vízzel, majd játékosan ismerkedünk hazánk tavainak, folyóinak élővilágával, különös tekintettel a halakra és kétéltűekre.


Halászati hagyományainkkal, a természetvédelmi célú "békamentés" fontosságával is megismertetjük a tanulókat.


Választható kézművesség: kagylókkal díszített keretes kép vagy közös tavi életkép készítése.


Időtartam kb. 45 perc, kézművességgel együtt 70 perc, 1-5. évfolyamosok számára. A foglalkozás játékosabb, rövidebb változata nagycsoportos óvodások számára kérhető.


Alsósoknak ajánljuk. Kapcsolódások a tananyaghoz (a teljesség igénye nélkül, pl.):


1. évf.: Tavasz anyagrész, Élő természet;

2. évf.: A víz

3. évf.: Halmazállapotok, Az időjárás

6. évf.: Vizek, vízpartok élővilága

Kedvezmény: a foglalkozás folytatásaként terepi vízvizsgálat is választható (akár májusi osztálykirándulás részeként is) - így két programot egy foglalkozás áráért (500 Ft/fő) vehetik igénybe.


Bejelentkezés: termtudmuzeumpecs@gmail.com, 213-419 (Varga Ágnes)


"Közös Ég - közösség" rajzműhely

Tematikája: a növény és állatábrázolás különböző technikákkal való megismertetése.


Korosztály: 7-14 éveseknek (kezdőknek és haladóknak!)

Időpont: egyeztetett hétköznapi délután, 17.00 órakor

Helyszín: JPM Természettudományi Osztály

Részvételi díj: 3000 Ft/hó

Információ: termtud@jpm.hu, www.jpm.hu

A szakkört vezeti: Pál Rita illusztrátor-grafikus


A teremtés parányai - a rovarvilág csodái (1-4. évfolyamosok számára)


Ismerkedés a természet apró csodáival: a rovarvilág változatosságával. A foglalkozás első felében a rovarok sokféleségéről tanulunk, játékos csoportfeladatok segítségével. Kipróbáljuk a különböző szájszervek működését, és a méhek táncával is megismerkedünk. A foglalkozás második felében mikroszkópon is megcsodáljuk a rovarszervek - szemek, szájszervek, szárnyak - tökéletes felépítését grafikus közreműködésével mindenki elkészítheti saját rovarrajzát, a gyűjtemény legszebb példányai alapján. A művész saját munkáit is felhasználva teszi átélhetővé a gyermekek számára a természetábrázolás élményét.


A foglalkozáson közreműködik: Pál Rita grafikus-illusztrátor (jelenleg az ő tárlata látható kiállításunkban, MesÉLŐvilág címmel).


A JPM Természettudományi Osztályának utazó foglalkozásai

1-6. évfolyam számára


Halgass tücsökciripelést, vadássz a denevérekkel! Az év élőlényei, 2016


Idén is találkozhatunk az év emlőseivel (denevérek), hüllőjével (kockás sikló), rovarjával (mezei tücsök) és vadvirágával (kockás liliom) - játékos formában, a gyűjtemény darabjait, nagyítót, mikroszkópoz használva ismerjük meg a védett élőlényeket.


Kézművesség: denevér-álarc, denevéres mécsestartó vagy liliomos terménykép készíthető.


A teremtés parányai - a rovarvilág csodái


Ismerkedés a természet apró csodáival: a rovarvilág változatosságával. A foglalkozás első felében a rovarok sokféleségéről tanulunk, játékos csoportfeladatok segítségével. Kipróbáljuk a különböző szájszervek működését és a méhek táncával is megismerkedünk. A foglalkozás második felében mikroszkópon is megcsodáljuk a rovarszervek - szemek, szájszervek, szárnyak - tökéletes felépítését. Végül mindenki elkészítheti saját rovarrajzát, a gyűjtemény legszebb példányai alapján.


4-8. évfolyam számára:

Kincskeresés a Zengőn, lakodalom a Babás-szerköveknél


A Mecsek természeti képének és élővilágának bemutatása, helyi népmondák felhasználásával.


A foglalkozás keretében ismerkedünk a Kelet- és Nyugat-Mecsek legnevezetesebb hegyeivel - a Zengővel és/vagy a Jakab-heggyel - , valamint a Mecsek jellegzetes kőzeteivel és védett fajaival.

A bemutatott jellegzetességek mellett a természeti jelenségek megfigyelésén alapuló, helyi népmondákat is megismerjük. A foglalkozás második felének célja a mondák megelevenítése, oly módon, hogy a játék résztvevői a foglalkozáson szerezett természettudományos ismereteket is mozgósítani tudják.


A foglalkozás előkészítése vagy utólagos feldolgozása is lehet egy Jakab-hegy vagy Zengő célpontú tanulmányi kirándulásnak. A kirándulás tervezése során történelmi-természetismereti tematikájú túravezetés igényelhető.


Kapcsolódás a tananyaghoz: 4. évf. Földrajzi alapismeretek, országismeret; 5. évfolyam: Hegységek képződése + egyéb tantárgyak: honismeret, irodalom (mondavilág); 7. évf. Lomberdők élővilága, rendszertan



Madarak, halak, hagyományok hasznáról Herman Ottó nyomában


Életművet bemutató foglalkozás - a polihisztor által képviselt tudományágak megjelenítése interaktív feladatokkal és a szerzett ismereteket megerősítő memória-vetélkedővel kiegészítve.


Kapcsolódás a tananyaghoz, jeles napokhoz: 4. és 6. évf. erdei és vízi életközösségek, Madarak és Fák napja alkalmából, valamint Herman Ottó vetélkedő felkészítéshez javasolt.



A foglalkozások árai min. 25 fő esetén a múzeumival azonosak, de nagyobb létszám (több osztály) együttes jelentkezése esetén kedvezmény kérhető.


Nagyvárosi dzsungel


Élővilág a városban - természetvédelmi megközelítésből

(iskolai keretek között is megtartható)


Pécsi vonatkozású helyszíneket, eseményeket és képeket felhasználó, vetítésből és a gyűjtemény témánkhoz illő állatait bemutató program. A foglalkozáson a gyerekek bevonásával próbálunk dönteni arról, mi a helyes és helytelen magatartás az emberek részéről a városban élő, vagy oda átmenetileg behúzódó állatfajok "kezelése" kapcsán, illetve felmérjük, mit kell tennünk azért, hogy az állatok jó "társbérlői" lehessünk.


A FÖLD NAPJÁRA különösen ajánljuk, 5-8, évfolyamosok számára.


A JPM Természettudományi Osztályának utazó foglalkozásai


1-6. évfolyam számára:

Halgass tücsökciripelést, vadássz a denevérekkel! Az év élőlényei, 2016


Idén is találkozhatunk az év emlőseivel (denevérek), hüllőjével (kockás sikló), rovarjával (mezei tücsök) és vadvirágával (kockás liliom) - játékos formában, a gyűjtemény darabjait, nagyítót, mikroszkópoz használva ismerjük meg a védett élőlényeket.


Kézművesség: denevér-álarc, denevéres mécsestartó vagy liliomos terménykép készíthető.


A teremtés parányai - a rovarvilág csodái


Ismerkedés a természet apró csodáival: a rovarvilág változatosságával. A foglalkozás első felében a rovarok sokféleségéről tanulunk, játékos csoportfeladatok segítségével. Kipróbáljuk a különböző szájszervek működését és a méhek táncával is megismerkedünk. A foglalkozás második felében mikroszkópon is megcsodáljuk a rovarszervek - szemek, szájszervek, szárnyak - tökéletes felépítését. Végül mindenki elkészítheti saját rovarrajzát, a gyűjtemény legszebb példányai alapján.


4-8. évfolyam számára:


Kincskeresés a Zengőn, lakodalom a Babás-szerköveknél


A Mecsek természeti képének és élővilágának bemutatása, helyi népmondák felhasználásával.


A foglalkozás keretében ismerkedünk a Kelet- és Nyugat-Mecsek legnevezetesebb hegyeivel - a Zengővel és/vagy a Jakab-heggyel - , valamint a Mecsek jellegzetes kőzeteivel és védett fajaival.

A bemutatott jellegzetességek mellett a természeti jelenségek megfigyelésén alapuló, helyi népmondákat is megismerjük. A foglalkozás második felének célja a mondák megelevenítése, oly módon, hogy a játék résztvevői a foglalkozáson szerezett természettudományos ismereteket is mozgósítani tudják.


A foglalkozás előkészítése vagy utólagos feldolgozása is lehet egy Jakab-hegy vagy Zengő célpontú tanulmányi kirándulásnak. A kirándulás tervezése során történelmi-természetismereti tematikájú túravezetés igényelhető.


Kapcsolódás a tananyaghoz: 4. évf. Földrajzi alapismeretek, országismeret; 5. évfolyam: Hegységek képződése + egyéb tantárgyak: honismeret, irodalom (mondavilág); 7. évf. Lomberdők élővilága, rendszertan



A Természettudományi Múzeum egész évben választható múzeumpedagógiai foglalkozásai


1.Erdőjáró ( óvodásoknak, kisiskolásoknak)


E foglalkozáson hazánk vadon élő állataival ismerkedhetünk meg. Kiderül mi a különbség az őz és a szarvas között, hol él a fekete gólya, miről kapta nevét a tövisszúró gébics. Kézbe vehető a sün, a fakopács, az erdei ízeltlábúak.


A foglalkozást mozgásos játékok, feladatlapok színesítik.(kézműves foglalkozás is kérhető)


Időtartam kb. 45-60 perc


2. Rovarokra hangolva ( játékos ismerkedés a rovarokkal kisiskolásoknak)


Kipróbáljuk , mire való a szarvasbogár csáprágója, hogyan "hegedül" a szöcske és eljátsszuk, hogyan és miért táncolnak a méhek. Megfigyeljük, hogyan táplálkoznak a lepkék, szúnyogok, s megbeszéljük, miért is fontosak számunkra ezek az apró lények.


Kézműves foglalkozás keretében pillangó készítésére is van lehetőség drótból, gyöngyből, papírból.


Időtartam kézműves foglalkozással kb. 50 perc


3.Tengerek ékszerei- a korallzátonyok élővilága (8-12 éveseknek)


A játékos foglalkozáson megismerkedhetünk a meleg tengerek ékszer szépségű puhatestűivel, kézbe vehető a tengeri sün, korallok, kagylók, csigák. Megtudhatjuk, hogyan vadászik a vérmes kúpcsiga, virág-e a tengeri rózsa, s hogyan alakítják ki a korallpolipok a világ leghatalmasabb lakótelepeit.


A gyerekek kagylókból, csigákból gipszöntvényt készíthetnek.


Időtartam kb. 60 perc


4. Hogyan lesz az erdei növényből, állatból kiállítási tárgy?- állatok és növények preparálása felsősöknek, középiskolásoknak


A foglalkozás bemutatja az állatok, növények begyűjtésének módszereit, szabályait, a madarak, emlősök, hüllők és ízeltlábúak preparálásának fortélyait. Mi is a preparálás célja?


A foglalkozás során lehetőség nyílik ízeltlábúak preparálására is.


Időtartam kb. 45perc


5. Memória - vetélkedő a rovarokról - felsősöknek, középiskolásoknak


A tanulásmódszertan új, hatékony technikáit felhasználó, csoportmunkára épülő ismeretterjesztő foglalkozás, mely pps. rendszer és feladatlapok segítségével játékosan vezet a rovarok birodalmába.

A foglalkozás díja: 400 Ft/fő (belépővel) Kézművesség választása esetén: 500 Ft/fő.


A programok utazó-múzeumi programként, tanórákra is igényelhetők.


Ár: Pécsett 12 000 Ft/osztály, Pécs 50 km-es körzetében 16 000 Ft/osztály áron. Iskolánként több osztály jelentkezése esetén egyéni kedvezményeket adunk kitelepülő foglalkozásaink áraiból.


Utazó múzeumi foglalkozás - Arany 200 emlékév


Arany János vadaskertje

Ajánlott: 5-7. évfolyamosok számára


"Múzeum a bőröndben" foglalkozással magyar-biológia szakos múzeumpedagógus vonul ki az iskolákba.


Mitől nem is olyan titokzatos manapság a "nádi farkas"? Miért fontos madár a gólya a szabadságharc környékén született magyar versekben? Mit tudunk meg az éjszakai élővilágról a Családi kör című versben? Vajon miért pont a tölgyek alatt szeretett üldögélni az idős költő? Ilyen kérdésekre próbálunk közösen választ keresni kooperatív csoportmunkával, versrészletek és "régimódi" állatleírások alapján.


A program résztvevői megismerkedhetnek az Arany-versek néhány jellegzetes állatmotívumának jelképes tartalmaival és természetismereti hátterével, a JPM Természettudományi gyűjteményi anyagát is felhasználva.


A repülés bajnokai - az év élőlényei (2018)


Korosztály: 2-4, és 5-7. évfolyam


A foglalkozás ismeretterjesztő szándékkal, a gyűjteményi anyag felhasználásával mutatja be az év élőlényeit, köztük elsősorban a vándorsólymot és az óriás szitakötőt. A foglalkozás keretében nagy hangsúlyt helyezünk a fenti két faj repülési képességeinek és életmódjának bemutatására. A felsőtagozatosok számára tervezett csoport-feladatok a szervezettani alapismeretek elmélyítését is segítik.


A levegő bajnokait bemutatva végül néhány egyszerű kísérletet mutatunk be a gyerekek közreműködésével, a levegő fizikai tulajdonságainak megismerésére. Szórakoztató játékok révén ismerjük meg a madarak repülését is vezérlő Bernoulli-szabályt.


Múzeumpedagógiai ajánlat óvodásoknak


Az év élőlényei 2018 (Állatok Világnapjára is!)


A repülés bajnokai és földi társaik


A foglalkozás keretében érdekességeket tudunk meg az év madara és az év rovarja életmódjáról. Megtudhatjuk, mitől lesznek ők a repülés bajnokai. Verseket, mondókákat hallunk a szitakötőről, és eljátsszuk hogyan vadászik a vándorsólyom ilyenkor ősszel az Afrikába tartó fecskékre.


Az óvodások az év emlőséről - a földi kutyáról - és az év hüllőjéről - az elevenszülő gyíkról - is hallanak és látnak néhány érdekességet.


Kézművesség: szitakötő készítése bot, hurkapálca és színes papírok felhasználásával.


Fülelj, szagolj, simogass! (Állatok Világnapjára is!)


Múzeumunk egyre több állatvilággal kapcsolatos tárgyat gyűjt össze, arra célra, hogy legyenek kézbe vehető tárgyak is a gyerekek számára.


Érzékszervi gyakorlatokra épülő foglalkozásunk során erdei és házi állatok szőrméjével , aganccsal, termésekkel ismerkedünk, állatnyomokat tapogatunk bekötött szemmel. Állathangokat hallgatunk meg a kiállítótérben, és megpróbáljuk kitalálni, melyik kiállított vadtól/madártól származik.


Erdei szagmintákat is kipróbálunk, majd kitalálósdit játszunk a nagy zsákban kitapogatható természeti tárgyakkal. A program végén készíthető kézműves-alkotás: levélszárnyú-bagoly vagy toboz-süni.


Mit mesél a mecseki Föld mélye? (A Föld Napja alkalmából)


Ásványokat, kőzeteket és ősmaradványokat bemutató foglalkozás, sztereomikroszkópos bemutatóval, a múzeum gyűjteményéből kiválogatott anyag alapján. Csoportokban eljátsszuk, hogyan hatnak a földbelsejében ható erők az időjárással együtt, a különböző kőzetek kialakulására.


A kőzetek interaktív, kézzel fogható bemutatása mellett a helyi, kövekkel kapcsolatos mondákat ismerünk meg, és a Babás-szerkövek mondájának néhány részletét szituációs játék keretében is eljátsszuk.



VÁROSTÖRTÉNET


A középkori egyetemtől a reneszánszig (Janus Pannonius)


Séta a Zsolnay Múzeumtól a középkori kanonoki házak kertjén át (a pincerendszer megtekintésével) a püspökvár területéig: középkori egyetem, Székesegyház (altemplom: Janus Pannonius sírja), Püspöki Palota kívülről, Barbakánkert, Barbakán. A túrához a pincerendszer megtekintése miatt zseblámpára van szükség!


Időtartam: 80 perc

Ajánlott korosztály: 10-16 évesek

Kapcsolódó tantárgyak: művészettörténet, történelem, honismeret

Részvételi díj: 800 forint/fő



Érdeklődni lehet:

Pásztor Andrea

Tel.: 72/310-165

E-mail: pasztor.andrea@jpm.hu


Tüke polgár lettem - szabad királyi város


Az érdeklődő diákok megismerkednek a török hódoltság utáni város újjáépülésével; városszerkezet, életmód, nemzetiségek, céhek, cégérek, makettek; szőlő és borkultúra, érdekes földrajzi nevek; középületek, a kiállítás után sétát tesznek az egykori Tettye patak völgyében.


Időtartam: 90 perc

Ajánlott korosztály: 12-18 évesek számára

Kapcsolódó tárgyak: hon- és népismeret, történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek

Részvételi díj: 400 Ft/fő + belépőjegy.


Érdeklődni lehet:

Pásztor Andrea

Tel.: 72/310-165

E-mail: pasztor.andrea@jpm.hu


Nagyváros születik - Pécs a 19-20. század fordulóján


Az érdeklődő diákok megismerik a kiegyezés utáni Pécs gazdasági, társadalmi fejlődését (szénbányászat; Zsolnay-, Angster- és Littke-gyárak); városi, kulturális gyarapodását (közművek, közlekedés; vasút és villamos vonalak, sport és kulturális egyesületek), középületek (Nemzeti Színház, Városháza, Székesegyház, Főposta, stb.)


Időtartam: 90 perc

Ajánlott korosztály: 12-18 évesek számára

Kapcsolódó tárgyak: hon- és népismeret, történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek

Részvételi díj: 400 Ft/fő + belépőjegy.


Érdeklődni lehet:

Pásztor Andrea

Tel.: 72/310-165

E-mail: pasztor.andrea@jpm.hu


Bányavilág


A foglalkozás célja a bánya működésének, bányászok használati eszközeinek, bányászok mindennapjainak és a helyi környezeti adottságok megismertetése, a szén felhasználásának ismertetése, bányászvárosok kialakulásának folyamata.


Szervezeti forma: 60 perces múzeumi óra

Foglalkozás helyszíne: a Mecseki Bányászati Kiállítás épülete (Pécs, Káptalan u. 3.)

Munkaforma: alkalmi csoport múzeumpedagógus vezetésével


Közvetítendő tartalom: A kiállításban való körbevezetés közben az elrejtett bányászatra

utaló képeket kell megtalálniuk a gyerekeknek. A képek között több kakukktojás is van,

amelyet ha helyesen kizárnak, egy történeti összefoglalót tudnak meg a mecseki bányászat

kialakulásáról. A feladat során elsajátítják a Mecsek geológiai alakulását, a szén keletkezésének folyamatát, a bányászat történelmi-társadalmi mozzanatait főként a kolóniák kialakulását, a bányászok szokásait (zsargon, sport, kultúrafogyasztás).


Foglalkozás: A kiállítás különböző helyein 15 kártya van elrejtve, melyeken különböző

bányászatra utaló képek szerepelnek. A képek között több "kakkuktojás" is szerepel. Miután

megtalálták a kártyákat helyes sorrendbe kell tenni és segítségükkel egy történelmi

összefoglalót kell elmondaniuk a csapatoknak.


NAT-kompatibilitás: Természetismeret: társadalmi és gazdasági folyamatok időrendisége-urbanizáció: bányavárosok kialakulása


Jelentkezés: Majdán Mira muzeológus

E-mail: majdan@jpm.hu

Telefon: (72) 310-165


Tímárinasok


Az általános iskolás korosztályt szeretnénk aktív részvétel mellett megismertetni azzal a világgal, ami a tímárház eredeti funkcióival megidézhető.


A foglalkozások kerete egy szerepjáték: a gyerekek vándorlegényekké válva ismerkednek meg a pécsi bőrgyártás történetével és a tímárházzal, az egykor európai hírű pécsi mesterség történetével, technológiáival. Kézbe vehetnek különféle cserzőanyagokat, bőrmintákat, régi munkaeszközöket. Megtudják, miként lehet felismerni az állati bőröket. "A műhely inasaiként" kézműves foglakozáson vesznek részt, "mestervizsgát" tesznek, mely a "vándorúton" tanultakat kéri számon. Ehhez el kell készíteniük egy "vizsgamunkát".


A foglalkozás nevelési céljai: esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség, hagyományos mesterségek megismerése, kézügyesség, a kulturális tudatosság, az örökségvédelem és a lokális identitás erősítése.


Jelentkezés: Majdán Mira muzeológus

E-mail: majdan@jpm.hu

Telefon: (72) 310-165


Boszorkánykonyha

A tevékenység során megismerkedünk a hétköznapokban leggyakrabban használt gyógynövényekkel - levelükkel, virágukkal, illatukkal. Kitaláljuk vajon melyik mire jó, majd illatos fürdősót keverünk, melyet a gyerekek hazavihetnek.


Ajánlott korosztály: óvoda, általános iskola alsó tagozat

Kapcsolódó tantárgyak: természetismeret

Időtartam: 60 perc


Jelentkezés: Majdán Mira muzeológus

E-mail: majdan@jpm.hu

Telefon: (72) 310-165


Gyógyítás és régészet


Milyen régészetileg megfogható nyomait ismerjük az olyan tevékenységeknek, melyektől őseink gyógyulást reméltek? Milyen gyógynövényeket, milyen praktikákat használhattak elődeink, különös tekintettel az őskor titokzatos évezredeire? Ezekre és még sok más kérdésre kapnak választ a diákok a foglalkozás során, amelynek végén hazavihető gyógynövénytinktúrát készítünk.


Ajánlott korosztály: 5-12. osztály

Kapcsolódó tantárgyak: történelem, hon-és népismeret, biológia, kémia

Időtartam: 60-90 perc


Jelentkezés: Majdán Mira muzeológus

E-mail: majdan@jpm.hu

Telefon: (72) 310-165


Belvárosi séta a Zsolnay építészeti kerámia nyomában


A séta során megismerjük a Zsolnay építészeti kerámiát a historizmustól a szecesszióig kiegészítve a XX. század végi modern alkotásokkal (Szerecsen Patika, Zsolnay-kút, Nick-udvar, Nemzeti Színház, Vasváry-ház, Főposta, MATÁV-székház, Zsolnay-szobor).


Ajánlott korcsoport: 12-18 éves korig

Kapcsolódó tantárgyak: történelem, rajz, társadalomismeret

A foglalkozás időtartama: 80-90 perc


JELENTKEZNI LEHET:


Majdán Mira

Telefon: (30) 539-8069

E-mail: majdan.mira@jpm.hu



NÉPRAJZ


A foglalkozásokra jelentkezés: telefonon (06-72/315-629), vagy e-mailben (jpmneprajz@gmail.com). Részvételi díj: 400 Ft/fő + belépőjegy.



Kincskereső kisködmön

Tematikus múzeumpedagógiai óra, amelynek során megelevenítjük Móra Ferenc regényének tárgyi világát, valamint érintjük a népi építészet, népi vallásosság, népművészet témaköreit.


A Kincskereső kisködmön című műhöz kapcsolódva számos olyan tárgy kerül elő, amelyeket ma már máshogy hívunk vagy nem is nagyon ismerünk: kalamáris, körtemuzsika, bocskor, vánkos, kukula főkötő, stb. Célunk e tárgyak bemutatásával és megismertetésével, hogy könnyebbé tegyük a gyerekeknek a regény olvasását és értelmezését. A foglalkozás végén a résztvevők kipróbálhatják, hogy milyen lúdtollal és tintával írni, ezáltal még inkább élményszerűvé válik a 150 évvel ezelőtti hétköznapok felidézése.


Időtartam: 60 perc

Ajánlott korosztály: általános iskola (3-5. osztály)

Kapcsolódó tantárgyak: magyar irodalom


A mocsárvilág ura és őslakója, a pákász - gyűjtögetés, gazdálkodás az Ormánságban


A Drávamenti vízi világ kitűnő ismerője volt a pákász - aki mai párhuzamokat használva Bear Gryllst megszégyenítő alapossággal igazodott el ebben a világban. A halászati módszerek, eljárások, természetismeret, hiedelemvilág, használati eszközök készítése ugyanúgy a tudástárában volt, mint manapság keveseknek. A foglalkozás ebbe a világba enged bepillantást.


Jelentkezés: előzetes egyeztetés alapján.


Időtartam: 50 perc

Ajánlott korosztály: általános iskola (3-8. osztály)

Kapcsolódó tantárgyak: biológia, néprajz, hon- és népismeret


A naptári év szokásai


Jeles napokból és népszokásokból Baranyában sincs hiány. A foglalkozás során a múzeumi látogatás időszakához közel eső jeles napokból és népszokásokból mutatunk be néhányat.


Időtartam: 45-60 perc

Ajánlott korosztály: általános iskola (5-8. osztály)


"Ezerszínű Baranya" - hétköznapok és ünnepek a baranyai falvakban

Baranya sokféle nemzetiséggel rendelkező megye. A horvát, német, magyar, cigány lakosság életmódját, hagyományait, szokásait ismerhetik meg az érdeklődő diákcsoportok. (tisztaszoba, kerámia, viselet, busójárás, népi vallásosság).


Időtartam, ár: 50 perc, 400 Ft/fő + belépőjegy.


"Ajtó megett állok, piros tojást várok" - a JPM Néprajzi Osztályának húsvéti foglalkozása


Interaktív múzeumi előadás a húsvéti ünnepkör eredetéről, szimbolikájáról, a hozzá kapcsolódó kárpát-medencei népszokásokról, tojásfestés és ismerkedés a hagyományos húsvéti tojások mintakincsével.


Milyen népszokások kötődnek a húsvéti időszakhoz? Mi az a zöldcsütörtök? Miként zajlott a hagyományos tojásfestés? Mit jelképez a tojás? Milyen minták fedezhetők fel a népi hímes tojásokon? Milyen játék a kókányozás? Mi az az Emmausz-járás? Mi az a bárányles? Melyek a hagyományos húsvéti ételek? Mi ellen védett a szentelt barka? Miért nem szabad kenyeret sütni nagypénteken?


Ezekre és még sok más kérdésre adunk választ, valamint lehetőség van levélrátétes tojásfestésre is húsvétváró foglalkozásunkon, amelyre szeretettel várjuk óvodás korosztálytól kezdődően a csoportok jelentkezését.


A programon előzetes egyeztetés alapján lehet részt venni.

Az eszközöket és a festőleveket biztosítjuk, de kérjük, hogy 1-1 festendő főtt tojást mindenki hozzon magával!


Résztvevők száma: minimum 10 fő. Kísérő pedagógusok számára a program ingyenes.

Időtartam: kb. 60 perc

Ajánlott korosztály: óvodástól felnőtt korosztályig


Egyszer volt, hol nem volt


A népmesék világának tárgyait, hétköznapiból varázserejűvé vált tárgyakat veszünk kézbe a gyerekekkel a foglalkozáson és ezeken keresztül a parasztok, pásztorok eszközeivel és életmódjával ismerkednek meg a résztvevők. A programot 2016-ban ötvöztük az Aranyszőrű bárány című népmese dramatizálásával.


Időtartam: 45-60 perc

Ajánlott korcsoport: korosztályhoz igazított


A család


Hétköznapi élet, használati tárgyak régen és ma. A családtagok szerepei feladatai, a házimunkák megoszlása, a család felépítése a hagyományos paraszti kultúrában, tárgyakkal és tevékenységekkel szemléltetve.



Időtartam: 45-60 perc

Ajánlott korcsoport: korosztályhoz igazított


Jeles napokhoz kapcsolódó programok


"Piros pünkösd napja" - A pünkösd eredete és a pünkösdi hagyományok

"Aratás-takarás" - Aratáshoz kapcsolódó hagyományaink, Péter-Pál és Sarlós-Boldogasszony napja

"Szent Mihály lova deres..." - Mihály napi és szüreti szokások

"Szent Márton köpönyege" - Szent Márton legendája és Márton napi népszokások

"Ha Katalin kopog..." - Erzsébet, Katalin, András és Borbála napi szokások

"Kigyúlt a világnak Betlehem csillagja" - A keleti és nyugati keresztény egyházak adventi szokásai

"Miklós megrázza szakállát..." - Szent Miklós legendája és Miklós napi népszokások

"Luca-Luca kitty-kotty" - Luca napi hiedelmek és hagyományok

"Betlehembe jer, pajtás!" - Szent család-járás, pásztorjátékok és karácsonyi népszokások

"Karácsonynak éjszakáján" - A karácsonyfa üzenete

"Áldott karácsonyt!" - Népi étkek a karácsonyi asztalon

"Újesztendő, vígságszerző" - István, János, Szilveszter napja, óévbúcsúztató és újévi népi szokások

"Gáspár, Menyhért, Boldizsár" - Háromkirályok napja és vízkereszti szokásaink


A programokan a jeles napok legendás alakjainak, szokásainak interaktív megelevenítését kínáljuk, amely során a kicsik játékos formában ismerkedhetnek meg a jeles napokhoz kötődő hagyományokkal, népi szokásokkal és a népi kultúra tárgyi világával. Változatos múzeumpedagógiai eszköztárat alkalmazva a programok részeként a gyerekek maguk is szereplőivé válnak a népszokásoknak, jeles alakokhoz kötődő legendáknak, valamint szó esik a gazdasági évben aktuális hagyományos munkákról, az ilyenkor fogyasztott ételekről és italokról.


A foglalkozások minimum létszáma: 10 fő


Időtartam: 45-60 perc

Ajánlott korcsoport: korosztályhoz igazított



RÉGÉSZET


A foglalkozásokra jelentkezés:

Majdán Mira muzeológus

E-mail: majdan@jpm.hu

Telefon: (72) 310-165



Házhoz megy a régészet

Időtartam: 60-90 perc

Ajánlott korosztály: igény szerint korosztályhoz igazítható

Kapcsolódó tantárgyak: Történelem, kémia, technika


Előkészített "szelvényekben" ásatási munka lefolytatása, a régészek által is használt eszközökkel. A kiásott leletek anyag szerinti csoportosítása, megtisztítása, restaurálása és végül leltárba vétele. A jellegzetesebb leletek funkcióinak és mai megfelelőinek megismerése. Fém/gyöngy ékszerek rekonstrukcióinak elkészítése. [rézhuzalból kalapálni vagy sodorni]

Hétköznapi élet a Római Birodalomban

Időtartam: 60-90 perc

Ajánlott korosztály: 6-14 évesek


Kapcsolódó tantárgyak: hon-és népismeret, történelem, földrajz, matematika, háztartástan


Tárlatvezetés az állandó kiállításban, kifejezett hangsúllyal a hétköznapi élet vonatkozásaira. Római viseletmásolatok felpróbálása - mi a tunika, a tóga stb., ismerkedés a római pénzrendszerrel, pénzmásolatok kézbevétele - vásárlás eljátszása, ismerkedés a római ételek-italok összetevőivel, a konyhában használt edények típusaival, a "megvásárolt" alapanyagokból római frissítők elkészítése és kóstolása.


Kihez imádkozzunk?

Időtartam: 60-90 perc

Ajánlott korosztály: 14-18 évesek

Kapcsolódó tantárgyak: történelem, földrajz, etika, rajz


Tárlatvezetés az állandó kiállításban, kifejezett hangsúllyal a Római Birodalomban létező rengeteg különféle vallásra és azok tárgyi emlékeire. Ismerkedés a Pannóniában tisztelt római, kelta, egyiptomi panteon tagjaival, a hozzájuk kapcsolódó szertartásokkal. Ismerkedés az ókereszténységgel. Egy "pogány" ünnep előkészítése - a szükséges ruhák, ételek, zene és tánc megismerése. Freskókészítés egy választott isten tiszteletére.


Római ételkóstoló

Időtartam: 60-90 perc

Ajánlott korosztály: óvodástól felnőttekig az igényekhez alakítható

Kapcsolódó tantárgyak: hon-és népismeret, történelem, földrajz, háztartástan


Ismerkedés a római mezőgazdasággal - hasonlóságok és különbségek a mai mezőgazdasággal, termesztett növények, tenyésztett állatok, módszerek, különlegességek. Ismerkedés a római konyha alapanyagaival, legkedveltebb fűszereivel, melyek közül sokat ma már egyáltalán nem használunk. Apicius ókori szakácskönyve alapján elkészített római ételek kóstolása, a különlegesebb receptek elemzése.


Fegyverműhely


Meddig lőtt el egy középkori katapult? Mennyire ütötték át a páncélokat a honfoglalók nyilai? Hogyan készül a damaszkuszi acélpenge és miért annyira legendás? - ilyen, és ehhez hasonló kérdéseket vizsgálunk a foglalkozáson, ahol a látogatók régi korok fegyverművességébe és harcászatába, a fegyverek készítésébe és használatába nyerhetnek betekintést. Mindehhez különleges fegyverek kerülnek bemutatásra a múzeumi raktárak nyilvánosan nem megtekinthető darabjai közül.


Választható témák a foglalkozáson belül:


1. A magyarok nyilairól - a honfoglalás fegyverei

2. Tomori serege - a mohácsi csata fegyverei

3. Töripuska - régi korok kézi lőfegyverei és fejlődéstörténetük


Ajánlott korosztály:

A közvetítendő tartalom korosztályhoz igazított:

1. 5-8. osztályosoknak

2. 9-12. osztályosoknak


Időtartam: 60-90 perc

Ajánlott tantárgyi kapcsolódás: történelem (középkor, kora-újkor), technika, fizika (mechanika), kémia (metallográfia)


NAT-kompatibilitás:


Emelt szintű képzési forma (történelem) - az adott korszak gazdasági-technológiai viszonyainak behatóbb megismerése, forráscsoportok használata és kritikája (adalékanyag történelem-fakultációhoz).


Természettudományos és technikai kompetencia - alapanyagok, készítéstechnikák és működési mechanizmusok, fegyverek természettudományos vizsgálatai, a fegyverművességhez kapcsolódó mesterségek (kovácsolás, ötvösség, fa-, bőr- és textilművesség) bemutatása.